Pengisian Program

 

Pengisian Showcase sepanjang empat (4) hari adalah terdiri daripada lapan (8) program/aktiviti utama iaitu:

1. PAMERAN DAN JUALAN

Terbahagi kepada empat (4) kategori iaitu:

i. Pavilion Negeri

  • Kelainan atau keunikan pameran Showcase SDSI ini berbanding pameran-pameran lain adalah konsep pameran usahawan mengikut negeri, di mana setiap negeri akan membangunkan ruang pameran dan jualan berkonsepkan pavilion berdasarkan ciri-ciri negeri masing-masing. Contohnya, negeri Melaka mendirikan replika rumah Melaka yang di dalamnya dipamer/ dijual produk keluaran usahawan negeri tersebut;

  • Setiap pavilion negeri menempatkan antara 10 - 30 orang usahawan SDSI terpilih mewakili negeri masing-masing;

  • Penyertaan adalah terhad kepada usahawan SDSI sahaja dan tidak terbuka kepada usahawan lain yang bukan berkonsepkan SDSI. Dalam hal ini, pemilihan usahawan diselaraskan sepenuhnya oleh pihak negeri (Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri / Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri / /Unit Perancang Ekonomi Negeri / MARA Negeri);

  • Produk/perkhidmatan SDSI yang dipamer dan dijual adalah seperti:

    • Makanan & Minuman

    • Kraftangan

    • Produk kesihatan, kecantikan dan penjagaan diri;

    • Tekstil; dan

    • Homestay

ii. Pavilion Kementerian Peneraju Jawatankuasa SDSI Peringkat Kebangsaan

  • Menyampaikan khidmat nasihat mengenai program/ kemudahan yang disediakan oleh Kementerian dan agensi-agensi iaitu:

    • Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (Urus Setia Induk)

    • Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Jawatankuasa Kerja Pemasaran dan Promosi serta Jawatankuasa Kerja Pembangunan Keusahawanan)

    • Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (Jawatankuasa Kerja Industri Desa)

    • Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (Jawatankuasa Kerja Homestay dan Kerja Produk Kraf (Kraftangan Malaysia)

    • Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (Jawatankuasa Kerja Produk Makanan)                                             

  • Mempamerkan produk/perkhidmatan SDSI yang dibangunkan di bawah Kementerian dan agensi-agensi.

iii. Booth Industri Sokongan

  • Terdiri daripada agensi/syarikat yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam memberi perkhidmatan dan kemudahan kepada usahawan SDSI dalam menyokong serta membantu memperluaskan perniagaan usahawan SDSI seperti:

    • Agensi teknikal

    • GLCs/MNCs

    • Vendor

    • Mesin dan teknologi           

    • Media

    • Pemasaran seperti hypermarket dan trading house

    • Institusi kewangan

    • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)

iv. Menu Malaysia

  • Promosi dan jualan makanan popular dari setiap negeri

2. SEMINAR KEUSAHAWANAN

Seminar keusahawanan bertujuan untuk memberi pendedahan dan pemahaman kepada usahawan SDSI mengenai dunia keusahawanan. Tajuk-tajuk seminar meliputi aspek motivasi, bicara tokoh, perkongsian kejayaan dan pendedahan kepada peluang pemasaran termasuk import dan eksport.

3. BUSINESS MATCHING

Untuk mewujudkan dan memperluaskan rantaian perniagaan di antara usahawan SDSI dengan pembeli, pengedar, agen pemasaran, stokis, pengimport, hypermarket dari dalam dan luar negara. Rantaian perniagaan ini akan dapat memperluaskan pasaran produk/perkhidmatan SDSI di peringkat domestik dan antarabangsa.

4. INTERNATIONAL SOURCING PROGRAMME (INSP)

MITI dengan kerjasama MATRADE telah memperkenalkan INSP (sebelum ini dikenali sebagai Program Meet Buyers Programme) pada Showcase SDSI Tahun 2015. Program ini telah memberi peluang kepada syarikat dan usahawan SDSI untuk memasarkan produk dan perkhidmatan mereka kepada syarikat daripada luar negara.

5. KLINIK USAHAWAN/POCKET TALK/KHIDMAT NASIHAT

Khidmat nasihat oleh pelbagai Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan serta industri sokongan seperti institusi kewangan, syarikat pemasaran dan lain-lain berkaitan kemudahan, program dan insentif yang disediakan kepada usahawan. Usahawan juga dapat memaklumkan sebarang permasalahan atau pertanyaan secara terus dan mendapatkan maklumbalas segera.

Pada showcase 2016 akan turut membawakan perkongsian daripada badan-badan penggerak keusahawanan di luar negara seperti One Tambun One Product (OTOP) oleh Thailand, One Village One Product (OVOP) oleh Jepun serta negara-negara lain seperti Indonesia dan Filipina.

6. MENU MALAYSIA

Merupakan ’trademark’ kepada Showcase SDSI. Menyajikan pelbagai masakan popular tempatan atau local signature dishes dari 13 negeri di bawah satu bumbung. Nikmati keunikan sajian popular dari seluruh Malaysia seperti nasi dagang dari Terengganu, mi rebus dari Johor, laksa dari Pulau Pinang, mi kolok dari Sarawak dan macam-macam lagi.

7. AKTIVITI TARIKAN PENGUNJUNG

Pelbagai aktiviti menarik terbuka kepada orang ramai seperti:

  • Demonstrasi produk/perkhidmatan;

  • Persembahan kebudayaan dan kesenian;

  • Peragaan fesyen kanak-kanak;

  • Pertandingan memasak-Menu Malaysia;

  • Pertandingan mewarna bagi kanak-kanak;

  • Penampilan personaliti televisyen dan radio;

  • Sesi Bicara Tokoh-ceramah motivasi oleh tokoh-tokoh perniagaan terkemuka dan selebriti tempatan yang terlibat dalam bidang keusahawanan.

8. PERTANDINGAN SDSI

  • Penilaian terhadap kesemua produk/perkhidmatan SDSI yang dipamerkan di Showcase SDSI dalam aspek standard dan kualiti, pembungkusan, persijilan dan pelabelan.

  • Pertandingan ini bertujuan untuk memberi suntikan semangat kepada usahawan-usahawan SDSI untuk menghasilkan produk/perkhidmatan yang lebih bermutu dan berkualiti setanding dengan produk keluaran negara luar.

  • Produk/perkhidmatan terbaik akan diberi pengiktirafan dan ganjaran dalam bentuk kewangan dan insentif bukan-kewangan.


Last Updated 2016-09-02 11:49:05 by Azuna Hasbullah atau Abd Rahman

  •  
  • Print
  • Email this page

 
Hakcipta Terpelihara 2016 MITI. Pihak MITI tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman sesawang ini.
Paparan terbaik menggunakan Internet Explorer 10 dengan resolusi 1280x800.