No. |
Soalan |
Jawapan |
1. | Apakah maksud AP? |
AP merupakan lesen import dan lesen eksport yang diwartakan dibawah Akta Kastam 1967.
|
2. | Siapakah yang mengeluarkan AP? |
AP dikeluarkan oleh: 1.Kementerian Perdagangan Antarabangsa & Industri (MITI);
3. Kementerian Pertanian (MOA); 4. Kementerian Dalam Negeri (MOHA); 5. Kementerian Kesihatan (MOH); 6. Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi (MOSTI); 7. Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan (KPKT); 8. Kementerian Sumber Asli (MNRE); 9. Kementerian Komunikasi & Multimedia (KPKK); dan 10. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan (KPDNKK).
|
3. |
Apakah yang dimaksudkan dengan AP berikut: 1. Kenderaan 2. Besi & Keluli 3. Barangan Keperluan 4. Barangan Dua Guna |
1. Kenderaan
|
4. | Bagaimana caranya untuk mendapatkan kod tariff produk? |
Bagi mendapatkan kod tariff, boleh berhubung terus dengan Cawangan Penjenisan, Tarif dan Gubalan, Kastam DiRaja Malaysia: Ibu Pejabat Kastam DiRaja Malaysia,
|
5. | Berapa lamakah masa yang diambil untuk suatu permohonan AP? |
Permohonan AP akan diproses mengikut Piagam Pelanggan MITI dan bergantung kepada jenis permohonan: 1. Permohonan secara manual
|
6. | Bagaimanakah caranya untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai AP dari Portal MITI? |
|
7. | Bagaimanakah cara untuk memohon AP dari MITI? |
1. Permohonan kali pertama perlu dilakukan secara manual dengan menyerahkan dokumen ke:
|
8. | Bagaimanakah cara untuk mendapatkan ID? |
1. ID boleh diperolehi dengan mengisi Borang Permohonan ID.
|
9. | Permohonan AP kali pertama memerlukan borang JK69 (import) dan borang K2 (export). Dimanakah borang tersebut boleh didapati?
|
Borang JK69 dan K2 boleh dibeli di Percetakan Nasional Malaysia Berhad.
|
10. | Siapakah yang boleh dihubungi untuk pertanyaan lanjut? |
Sebarang pertanyaan boleh dimajukan ke talian 03 - 6200 0380. |
Last Updated 2015-05-14 11:58:32 by admin2