MISI pelaburan dan perdagangan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed ke Bangladesh dan India selama enam hari bermula hari ini, bakal mengukuhkan lagi hubungan erat antara Malaysia, Bangladesh dan India.
Misi kali ini tertumpu kepada sektor-sektor atau peluang-peluang baharu yang boleh diterokai oleh pelabur Malaysia di negara terbabit, selain usaha menarik khususnya syarikat-syarikat India melabur atau menanam modal di Malaysia.
Bagi Malaysia, India dengan penduduk seramai 1.22 bilion orang pada tahun 2013, dan Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) sebanyak AS$1.758 trilion (RM6.261 trilion) serta perkapita AS$4,000 (RM14,246), merupakan rakan dagang yang penting. Sejak tahun 1998, India merupakan pasaran eksport terbesar negara di rantau Asia Selatan.
India juga merupakan rakan dagangan ke-10 terbesar Malaysia, destinasi eksport ke-10 terbesar dan sumber import ke-12 terbesar.
Pada 2013, jumlah dagangan antara Malaysia-India bernilai AS$13.38 bilion (RM42.12 bilion), peningkatan sebanyak 2.35 peratus berbanding tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, eksport berjumlah AS$8.17 bilion (RM25.74 bilion), sementara import pula mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan sebanyak 38.8 peratus kepada AS$5.21 bilion (RM16.38 bilion).
Eksport utama negara ke India termasuk petroleum mentah sebanyak AS$1.87 bilion (RM6.66 bilion) atau bersamaan 22.8 peratus total eksport ke negara berkenaan. Ini diikuti minyak sawit AS$1.71 bilion (RM6.09 bilion/ 20.9 peratus), produk elektrik dan elektronik AS$1.44 bilion (RM5.13 bilion/ 17.6 peratus), kimia dan produk kimia AS$0.90 bilion (RM3.21 bilion/ 11 peratus) dan barangan perkilangan logam AS$0.43 bilion (RM1.53 bilion/ 5.3 peratus).
Sementara import utama dari India pula meliputi produk petroleum bertapis ialah AS$1.32 bilion (RM4.701 bilion/ 25.3 peratus), kimia dan produk kimia AS$0.86 bilion (RM3.06 bilion/ 16.4 peratus), ternakan dan daging AS$0.40 bilion (RM1.42 bilion/ 7.7 peratus), barangan perkilangan logam AS$0.40 bilion (RM1.42 bilion/ 7.8 peratus) dan produk besi dan keluli AS$0.27 bilion (RM0.961 bilion/ 5.1 peratus).
Bagi tempoh antara Januari hingga Oktober 2014, jumlah dagangan Malaysia dengan India sebanyak AS$11.63 bilion (RM37.79 bilion), peningkatan sebanyak 4.94 peratus daripada tempoh sama tahun 2013.
Dalam tempoh tersebut, jumlah keseluruhan eksport ke India meningkat sebanyak 19.43 peratus kepada AS$8.2 bilion (RM26.65 bilion) daripada tempoh sama 2013, sementara jumlah import pula menurun 29.62 peratus kepada AS$3.43 bilion (RM11.14 bilion).
Antara syarikat Malaysia yang melabur di India ialah Ranhill, Khazanah Nasional, Sunway Group, UMW Holdings Berhad, IJM Corp. Berhad, Petronas, Malaysia Airports Holdings Berhad, UMW Corporation dan Proton.
Lantaran itu, kunjungan Mustapa kali ini amat signifikan mengambil kira kedudukan Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN pada tahun ini.
Sementara India merupakan rakan dagang keenam terbesar ASEAN pada tahun 2013 dengan nilai dagangan berjumlah AS$67.9 bilion (RM241.83 bilion) berbanding AS$39.1 bilion (RM139.26 bilion) pada 2009. FDI dari India ke ASEAN pula berjumlah AS$1.3 bilion (RM4.63 bilion), menjadikan negara itu sumber FDI ketujuh terbesar ASEAN.
Dalam kunjungan kali ini, selain mengadakan pertemuan dengan syarikat Malaysia dan pelabur tempatan, Mustapa akan turut menyertai Sidang Kemuncak Perkongsian Gabungan Industri India 2015 (CII 2015) yang dijadualkan di Jaipur, Rajasthan.
Persidangan tersebut turut disertai oleh beberapa tokoh seperti Pengarah Urusan Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO) dari Switzerland, Francis Gurry; bekas Perdana Menteri dan Pengerusi Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar, Hamed Jassim Jabr Al Thani; Presiden Majlis Hubungan Luar Amerika Syarikat, Richard N Haass; Menteri Perdagangan dan Pelaburan Australia, Andrew Robb Ao; Timbalan Menteri Perdagangan China, Gao Yan dan Perdana Menteri Macedonia, Nikola Gruvski.
Mengulas misi beliau kali ini, Mustapa berkata, ia amat penting bagi mengukuhkan hubungan sedia ada, selain meneroka peluang-peluang pelaburan baharu.
“Kunjungan kali ini adalah untuk meninjau potensi-potensi yang boleh diterokai oleh syarikat Malaysia di sana, selain menarik minat syarikat-syarikat India khususnya bertaraf multinasional menanam modal di Malaysia. Malaysia sememangnya menawarkan peluang pelaburan yang menarik kepada syarikat luar termasuk dari India,” katanya.
Menurut beliau, kedudukan India dengan penduduk kedua terbesar dunia selepas China, pastinya menjanjikan peluang ‘keemasan’ kepada syarikat-syarikat Malaysia untuk mengembangkan perniagaan mereka di sana, selain menjalin kerjasama dengan syarikat-syarikat tempatan seterusnya menarik minat mereka ke Malaysia.
Misi kali ini tertumpu kepada sektor-sektor atau peluang-peluang baharu yang boleh diterokai oleh pelabur Malaysia di negara terbabit, selain usaha menarik khususnya syarikat-syarikat India melabur atau menanam modal di Malaysia.
Bagi Malaysia, India dengan penduduk seramai 1.22 bilion orang pada tahun 2013, dan Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) sebanyak AS$1.758 trilion (RM6.261 trilion) serta perkapita AS$4,000 (RM14,246), merupakan rakan dagang yang penting. Sejak tahun 1998, India merupakan pasaran eksport terbesar negara di rantau Asia Selatan.
India juga merupakan rakan dagangan ke-10 terbesar Malaysia, destinasi eksport ke-10 terbesar dan sumber import ke-12 terbesar.
Pada 2013, jumlah dagangan antara Malaysia-India bernilai AS$13.38 bilion (RM42.12 bilion), peningkatan sebanyak 2.35 peratus berbanding tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, eksport berjumlah AS$8.17 bilion (RM25.74 bilion), sementara import pula mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan sebanyak 38.8 peratus kepada AS$5.21 bilion (RM16.38 bilion).
Eksport utama negara ke India termasuk petroleum mentah sebanyak AS$1.87 bilion (RM6.66 bilion) atau bersamaan 22.8 peratus total eksport ke negara berkenaan. Ini diikuti minyak sawit AS$1.71 bilion (RM6.09 bilion/ 20.9 peratus), produk elektrik dan elektronik AS$1.44 bilion (RM5.13 bilion/ 17.6 peratus), kimia dan produk kimia AS$0.90 bilion (RM3.21 bilion/ 11 peratus) dan barangan perkilangan logam AS$0.43 bilion (RM1.53 bilion/ 5.3 peratus).
Sementara import utama dari India pula meliputi produk petroleum bertapis ialah AS$1.32 bilion (RM4.701 bilion/ 25.3 peratus), kimia dan produk kimia AS$0.86 bilion (RM3.06 bilion/ 16.4 peratus), ternakan dan daging AS$0.40 bilion (RM1.42 bilion/ 7.7 peratus), barangan perkilangan logam AS$0.40 bilion (RM1.42 bilion/ 7.8 peratus) dan produk besi dan keluli AS$0.27 bilion (RM0.961 bilion/ 5.1 peratus).
Bagi tempoh antara Januari hingga Oktober 2014, jumlah dagangan Malaysia dengan India sebanyak AS$11.63 bilion (RM37.79 bilion), peningkatan sebanyak 4.94 peratus daripada tempoh sama tahun 2013.
Dalam tempoh tersebut, jumlah keseluruhan eksport ke India meningkat sebanyak 19.43 peratus kepada AS$8.2 bilion (RM26.65 bilion) daripada tempoh sama 2013, sementara jumlah import pula menurun 29.62 peratus kepada AS$3.43 bilion (RM11.14 bilion).
Antara syarikat Malaysia yang melabur di India ialah Ranhill, Khazanah Nasional, Sunway Group, UMW Holdings Berhad, IJM Corp. Berhad, Petronas, Malaysia Airports Holdings Berhad, UMW Corporation dan Proton.
Lantaran itu, kunjungan Mustapa kali ini amat signifikan mengambil kira kedudukan Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN pada tahun ini.
Sementara India merupakan rakan dagang keenam terbesar ASEAN pada tahun 2013 dengan nilai dagangan berjumlah AS$67.9 bilion (RM241.83 bilion) berbanding AS$39.1 bilion (RM139.26 bilion) pada 2009. FDI dari India ke ASEAN pula berjumlah AS$1.3 bilion (RM4.63 bilion), menjadikan negara itu sumber FDI ketujuh terbesar ASEAN.
Dalam kunjungan kali ini, selain mengadakan pertemuan dengan syarikat Malaysia dan pelabur tempatan, Mustapa akan turut menyertai Sidang Kemuncak Perkongsian Gabungan Industri India 2015 (CII 2015) yang dijadualkan di Jaipur, Rajasthan.
Persidangan tersebut turut disertai oleh beberapa tokoh seperti Pengarah Urusan Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO) dari Switzerland, Francis Gurry; bekas Perdana Menteri dan Pengerusi Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar, Hamed Jassim Jabr Al Thani; Presiden Majlis Hubungan Luar Amerika Syarikat, Richard N Haass; Menteri Perdagangan dan Pelaburan Australia, Andrew Robb Ao; Timbalan Menteri Perdagangan China, Gao Yan dan Perdana Menteri Macedonia, Nikola Gruvski.
Mengulas misi beliau kali ini, Mustapa berkata, ia amat penting bagi mengukuhkan hubungan sedia ada, selain meneroka peluang-peluang pelaburan baharu.
“Kunjungan kali ini adalah untuk meninjau potensi-potensi yang boleh diterokai oleh syarikat Malaysia di sana, selain menarik minat syarikat-syarikat India khususnya bertaraf multinasional menanam modal di Malaysia. Malaysia sememangnya menawarkan peluang pelaburan yang menarik kepada syarikat luar termasuk dari India,” katanya.
Menurut beliau, kedudukan India dengan penduduk kedua terbesar dunia selepas China, pastinya menjanjikan peluang ‘keemasan’ kepada syarikat-syarikat Malaysia untuk mengembangkan perniagaan mereka di sana, selain menjalin kerjasama dengan syarikat-syarikat tempatan seterusnya menarik minat mereka ke Malaysia.