• Pusat Pengumpulan dan Pemasaran Produk Usahawan (4PU) merupakan program yang dilaksanakan bagi membantu memasarkan produk keluaran usahawan Bumiputera di bawah satu bumbung.
• Pusat ini yang juga dikenali sebagai Trading House mempunyai elemen pengumpulan, pemasaran dan juga value add services (di bawah Program Groom Big) iaitu peningkatan mutu pembungkusan, penjenamaan, kualiti produk serta membantu mendapatkan pelbagai sijil yang berkaitan seperti GMP, HALAL, HACCP dan lain-lain.
• Produk yang telah pun ditingkatkan mutu dan kualitinya akan dipromosikan sehingga ke luar negara menerusi pameran perdagangan antarabangsa dengan kerjasama agensi Kerajaan lain termasuk usahawan pemasaran luar negara yang dilantik oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).
• Bagi membantu memperluaskan pasaran produk-produk usahawan Bumiputera di luar negara, MITI telah menubuhkan Trading House di luar negara dengan melantik syarikat
kepunyaan Bumiputera Malaysia yang...
Read MoreTag Archives: Bumiputera
July 1, 2015 , by admin2
Sejak akhir-akhir ini banyak rungutan dan rintihan didengari mengenai nasib usahawan khususnya Bumiputera yang merasakan terpinggir setelah pembubaran MECD. Memandangkan sebahagian portfolio MECD telah diserapkan ke MITI, maka sebagai sebuah Kementerian yang perihatin, MITI telah mengadakan satu dialog khas YB Dato’ Sri Mustapa Mohamed bersama usahawan-usahawan yang mewakili pelbagai persatuan dan dewan-dewan perdagangan dan perindustrian Bumiputera pada 26 Januari 2010. YB Timbalan-timbalan Menteri MITI juga hadir pada majlis dialog tersebut.
Sesi dialog ini telah mendapat sambutan yang hangat dan menggalakkan. Kebanyakan peserta dialog menyatakan hasrat bahawa perlunya ada satu agensi Kerajaan yang khusus bagi menjaga kepentingan dan permasalahan usahawan Bumiputera.
YB Menteri dalam ucapannya telah meyakinkan kepada para usahawan bahawa usaha yang berterusan untuk memastikan kesinambungan pembangunan usahawan Bumiputera tetap menjadi agenda utama Kerajaan. Sebanyak lapan...
Read MoreJune 19, 2015 , by admin2
KUALA LUMPUR, July 4 (Bernama) — The International Trade and Industry Ministry (MITI) will propose the inclusion of corporate social reponsibility programmes in government-linked companies’ key performance indicators.
“What the GLCs get is from the government, so they have a responsibility to to give back to the government (people).
“The most successful GLC is FELDA, which was set up for the FELDA settlers. As part of their CSR programme, they set up the FELDA Mara Junior Science College in Perak, for the children of FELDA settlers,” Deputy Minister Datuk Hamim Samuri said after launching the GLC Explorace 2013 in the capital.
Hamim said GLCs should play a role in helping Bumiputera vendor companies explore new markets.
“This GLC Explorace is an example of a vendor development programme under MITI, and is jointly organised with TM Bhd as a platform to bring together GLCs, financial institutions and Bumiputera vendor companies to explore the opportunities...
Read MoreJune 17, 2015 , by admin2
KUALA LUMPUR, March 29 (Bernama) — The Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) programme is expected to begin in July, said SME Corp Malaysia Chief Executive Officer Datuk Habsah Hashim.
Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak Saturday announced the allocation of RM10 million for the programme, which is aimed at helping young Bumiputeras to start a business.
Habsah said the programme is still at the discussion stage, and expressed hope that the plans could be finalised soon.
TUBE is managed by SME Corp and the International Trade and Industry Ministry (MITI), and involves three phases before the participants are given a RM15,000 launching grant.
Habsah said the first phase is about character building through physical and mental training, while phase two is a workshop on business fundamentals and the final phase covers business implementation.
“We will start the programme when the funds are received and after the completion of discussions with the National Service Training...
Read More