
YB Dato’ Sri Mustapa Mohamed menulis…
Laporan Bank Dunia memetik lebih daripada sejuta bekerja di seberang laut.Rakyat Malaysia cukup dikenali sebagai orang yang mampu membawa diri ke mana-mana saja di dunia ini, sama ada sebagai pelajar atau orang berdagang. Mungkin ini mencerminkan sejarah atau ketamadunan orang Malaysia sebagai pelaut yang begitu sinonim ketika kewujudan Empayar Melaka beratus tahun dulu.
Ketika berada di luar negara menghadiri tugasan rasmi, saya tidak ketinggalan untuk bertemu rakyat dengan Malaysia. Sesetengah daripada mereka mempunyai pencapaian mengagumkan seperti menjadi pengerusi eksekutif, ketua pegawai eksekutif, ketua pegawai kewangan di syarikat multinasional, profesor dan pelajar di universiti berprestij dan juga menjadi pengasas dalam syarikat besar.
Saya sudah bertemu dengan rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang di antaranya, juruterbang Oman Air yang membawa saya ke Jeddah hingga berjumpa dengan pemilik kepada Bank of Chengdu di China yang dikuasai Kumpulan Hong Leong dan pemilik kepada syarikat pembuatan terbesar komponen automotif di Thailand.
Dalam lawatan ke Myanmar baru-baru ini, saya terpegun apabila mendapati ada rakyat Malaysia begitu berjaya menjalani perniagaan logistik di sana. Biarpun menguruskan perniagaan jauh dari tanah air, hati mereka tetap setia dengan Malaysia.
Daripada laporan Bank Dunia, terdapat lebih daripada sejuta rakyat Malaysia yang bekerja di seberang laut. Mereka mungkin tidak merancang untuk kembali ke Malaysia dalam masa terdekat ini, tetapi saya menganggap mereka ini sebagai duta muhibbah untuk negara.
Daripada merungut mengenai fakta yang mengatakan kita mengalami masalah ‘brain drain’, kita seharusnya manfaatkan diaspora global Malaysia untuk mempromosikan agenda ekonomi Malaysia di luar negara.Daripada sejuta rakyat Malaysia di seberang laut, kira-kira 12 peratus daripada mereka berada di Australia, sembilan peratus di Brunei, lapan peratus di Amerika Syarikat, lapan peratus di Britain, tiga peratus di Kanada dan 46 peratus di Singapura.
Kebanyakan mereka professional dan bekerja dalam sektor perbankan, pembinaan, kejuruteraan, perubatan, perundangan, perkhidmatan teknologi komunikasi dan maklumat, malah ada antara mereka mengajar dan membuat penyelidikan di universiti dan ramai menjalankan perniagaan sendiri. Di Britain saja kira-kira 36 peratus rakyat Malaysia bekerja sebagai profesional.
Ketika kerajaan meneruskan agenda transformasi ekonomi untuk mewujudkan peluang pekerjaan dan ekonomi berpendapatan tinggi, bagi menarik mereka untuk pulang ke tanah air, kita juga perlu meneroka dan menyediakan peluang agar negara mendapat manfaat daripada kebolehan mereka.
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), menerusi agensinya, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), sudah memulakan inisiatif ini bagi membantu syarikat tempatan memasarkan produk mereka di luar negara serta menarik pelabur asing. Dalam hubungan ini diaspora Malaysia mempunyai peranan penting untuk dimainkan.
MITI memanfaatkan kehadiran rakyat Malaysia di luar Negara dengan membantu menghubungkan agensi kerajaan dengan syarikat Malaysia di luar negara.
Ini membolehkan agensi kerajaan menyokong perniagaan mereka dengan lebih berkesan.
Di negara yang bahasa Inggeris tidak digunakan dengan meluas, komuniti Malaysia boleh bertindak sebagai penterjemah atau sebagai intelucators untuk syarikat Malaysia yang merancang untuk berkembang di sana.
Mereka juga boleh mendapat manfaat hasil daripada peluang perniagaan yang tersedia di sepanjang nilai rantaian dengan menjadi pembeli, pengimport dan pengedar produk Malaysia. Kita perlu memperkukuhkan hubungan semula jadi ini yang boleh memberi manfaat kepada semua pihak yang terbabit dari Malaysia.Selain perniagaan, diaspora Malaysia juga boleh membantu negara dalam menangani gambaran yang tidak tepat terhadap laporan berkaitan negara terutama dalam bidang ekonomi. Sebagai contoh, rakyat Malaysia di luar negara boleh menangani publisiti negatif mengenai perladangan kelapa sawit dan isu alam sekitar.Mereka yang biasa dengan isu ini boleh membantu memberi penerangan mengenai inisiatif kerajaan dan korporat untuk melindungi alam sekitar melalui pengurusan hutan yang mampan dan teratur.Rakyat Malaysia di luar negara juga perlu digalakkan menyertai dewan perniagaan tempatan dan perniagaan dua hala bagi membolehkan mereka sentiasa mendapat maklumat terkini dan mudah dihubungi.
Sebagai contoh, Majlis Eksekutif Malaysia Luar Negara United Kingdom, Persatuan Malaysia di Filipina, Majlis Perniagaan Malaysia-Myanmar, Dewan Perdagangan Malaysia-Thai, Persatuan Malaysia Kanada, Majlis Perniagaan Malaysia di Jeddah, Dewan Perdagangan dan Industri Malaysia di Taiwan dan Persatuan Malaysia di Selatan California. Pesuruhjaya Perdagangan Matrade di luar boleh berinteraksi secara lebih kerap dengan pertubuhan sedemikian bagi memastikan mereka mendapat maklumat terkini mengenai peluang perniagaan di Malaysia.Di Arab Saudi sebagai contoh, Majlis Perniagaan Malaysia sudah membantu mempromosikan Program Malaysia Sebagai Rumah Kedua. Malah, ia turut memberi publisiti mengenai Malaysia sebagai destinasi pelancongan, hab perniagaan serta pusat kecemerlangan pendidikan.Rakyat Malaysia di luar juga menguruskan restoran di bawah Program Malaysia Kitchen (KMP). Program ini mengambil peluang dengan mencampurkan kemahiran serta kebiasaan mereka dengan persekitaran tempatan untuk mempromosikan makanan Malaysia.
Laman web Malaysia Kitchen memaparkan bahawa terdapat lebih 50 restoran Malaysia di United Kingdom. Sebagaimana dalam ucapan saya ketika merasmikan Makan-Makan Bistro di Perth Australian Oktober lalu, restoran seperti ini memainkan peranan yang unik dalam mempromosikan Malaysia khususnya satu sebagai destinasi pelancongan.Kebiasaannya, hasil terbaik untuk diaspora Malaysia terutama pekerja berkemahiran tinggi adalah untuk pulang dan berkhidmat untuk negara.Kerajaan, menerusi Talent Corp, secara agresif mendekati kumpulan ini bagi menarik mereka untuk pulang berkhidmat di tanah air. Pada April tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sudah mengumumkan mengenai kajian semula Program Kepulangan Pakar (REP) bagi menarik lebih ramai professional berpengalaman kembali tanah air. Kajian semula ini di antaranya sudah memperkenalkan pemberian insentif cukai pendapatan 15 peratus pada kadar rata selama lima tahun.
Pada 2011, sebanyak 680 permohonan diluluskan di bawah REP berbanding 313 permohonan pada 2010. Rakyat Malaysia yang kembali di bawah skim ini kebanyakan professional yang bekerja dalam industri petroleum dan gas, perkhidmatan kewangan, teknologi maklumat, penjagaan kesihatan dan sektor perkhidmatan perniagaan. Mereka yang kembali adalah dari pelbagai negara seperti United Kingdom, Amerika Syarikat, Australia, China, Singapura dan Asia Barat.Ia satu pengorbanan besar di pihak mereka pada ketika dunia menghadapi persaingan sengit buruh mahir. Pada satu masa ketika saya sedang menikmati minum kopi bersama enam rakyat Malaysia di Qatar, ketua pegawai eksekutif daripada syarikat berkenaan berkongsi maklumat bagaimana mahir dan rajinnya rakyat Malaysia sana.Malah, beliau memberitahu bahawa beliau berhasrat untuk mengambil lebih ramai rakyat Malaysia bekerja dengannya. Juruterbang Oman Air juga memberitahu saya bahawa ramai juruterbang rakyat Malaysia memainkan peranan utama dalam menubuhkan dan mengembangkan sistem penerbangan di negara Teluk.
Rakyat Malaysia begitu dikenali dan dihormati di negara ini dan kita harus memanfaatkan mereka bagi mempromosikan pelaburan, perdagangan, pelancongan dan pelbagai aspek lain yang dapat Malaysia tawarkan.
Semua contoh itu adalah bukti walaupun Malaysia sebuah negara kecil yang memiliki 28 juta penduduk, kita dianugerahkan dengan bakat hebat yang diiktiraf di seluruh dunia. Bakat ini aset yang harus kita hargai dan manfaatkan, sama ada di negara sendiri atau luar negara. Walau di mana kita berada, akhirnya kita semua perlu memupuk rasa sayang dan cintakan negara, Malaysia.
*Penulis ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri